torsdag 8 januari 2009

Intro till min nya Portfolio/CV-sida

Efter mycket slit och lite sömn, lyckades jag till slut hitta en still på sidan som jag kände mig nöjd med.
Sidans kodning är gjord i XHTML 1.1 med CSS och jag har använd divs för att separera dom olika elementen på sidan.
Färgerna jag använde följer färgerna i min header och det är Orange, Svart, vitt och grått som är dom vanligaste färgerna. Färgvalet är för att jag ville ha en varm färg som inte är lika skrikig som rött, plus att orange matchar bra med svart och vitt.
Informationen är upplagd i den ordningen jag tycker man borde se sidan på:
  • Start (Alternativ namn Om Mig) är första sidan och jag valde att kombinera startsidan med om mig sidan för att det inte fanns någon anledning att ha Startsida utan bra innehåll. Första raderna är en introduktion till sidan, medans resten är en utförligare text om mig själv.

  • CV jag valde att ha CV före Portfolio därför att man när man nått Portfolion ska veta vad jag kan och kan därefter se min kunskap i bild. CVn innehåller det jag tycker är viktigt att veta om mig inom det yrket jag vill ha.

  • Porfolio kommer som tredje länken i navigationen. Jag har underrubriker för dom olika delarna av portfolion. Ursprungligen tänkte jag ha en meny till vänster där man kunde gå vidare till dom olika delarna av portfolion, men eftersom jag inte för tillfället har särskilt mycket innehåll tyckte jag det funkade bra så här.

  • Blogg länken leder till den här bloggen och jag la till en text "Extern sida" för att visa att man kommer till en sida utanför den riktiga siten.

  • Kontakt är sidan med information för att kunna kontakta mig.
    Adress, telefon nummer och e-post adress finns tillgängligt.
Jag testade min sida på IE7(Win), Firefox, Safari(Win), Opera och Google Chrome och den ser exakt likadan ut på alla.

Inga kommentarer: